PKP PLK podsumowują prace inwestycyjne, jakie zrealizowano w województwie świętokrzyskim w 2024 roku. Są to zarówno mniejsze działania, związane z budową lub modernizacją przystanków kolejowych, jak również duże zadania, z modernizacją linii nr 8 oraz 25 na czele.
W niedzielę 15 grudnia, wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy, pociągi ponownie połączą
Skarżysko-Kamienną z Sandomierzem. Tym samym zakończą się zasadnicze prace przy modernizacji linii kolejowej nr 25 na tym odcinku. Inwestycja jest dofinansowana środkami europejskimi ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Podróżni korzystają z wygodnych peronów na stacjach i przystankach, m.in. w Starachowicach, Kunowie, Ostrowcu Świętokrzyskim i Jakubowicach. Wszystkie zostały zaprojektowane tak, by umożliwić korzystanie z nich również osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. W ramach projektu za przeszło 676 mln zł netto zmodernizowana została również sieć trakcyjna i przeszło 100 różnych obiektów inżynieryjnych.
Również 15 grudnia podróżni skorzystają z nowych przystanków w Podchojnach i Piekoszowie. Obiekty są realizowane dzięki „Rządowemu programowi budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”, umożliwią szybką komunikację okolicznym mieszkańcom. To kolejne nowe przystanki wybudowane przez PLK w województwie świętokrzyskim. Od czerwca podróżni wsiadają do pociągów z peronów w Nidzie i Stawianach Pińczowskich. Równolegle modernizowane są przystanki w Ludyni, Brzezinach i Szczukowskich Górkach. W sumie w tym roku, w ramach „programu przystankowego” w województwie świętokrzyskim wydano przeszło 14 mln zł netto.
Wygodniej do pociągów wsiadają również mieszkańcy Skarżyska-Kamiennej, którzy korzystają z połączeń w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego. W marcu zakończyła się modernizacja peronu numer 1a, który został powiększony i podwyższony. Dzięki ścieżkom naprowadzającym i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze bez przeszkód korzystają z niego wszyscy podróżni.
Ważnym elementem rozwoju kolei w regionie jest
modernizacja linii kolejowej nr 8. W listopadzie rozpoczęły się pierwsze prace przy przebudowie odcinka Kozłów – Sędziszów. W październiku ogłoszono przetarg na modernizację innego fragmentu tej linii, odcinka Skarżysko-Kamienna – Tumlin. W ramach inwestycji wymienione zostaną tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki zwiększeniu prędkości pociągów skrócą się podróże na najważniejszym szlaku kolejowym w województwie. Inwestycje o szacunkowej wartości przeszło miliarda zł netto finansowane są z budżetu państwa i zrealizowane będą do 2028 roku.
Istotny wpływ na jakość podróży pociągiem na terenie województwa świętokrzyskiego mają również mniejsze zadania utrzymaniowe. PLK wymieniły fragmenty torów we Włoszczowicach, Busku-Zdroju i Szarbkowie. Dzięki oczyszczeniu i regulacji torów zwiększyła się prędkość pociągów na 5-kilometrowym odcinku linii kolejowej z Kielc do Buska-Zdroju. W ramach inwestycji finansowanej z „Krajowego Planu Odbudowy” wymieniono tory i część rozjazdów na stacji kolejowej Kielce Herbskie. Dzięki temu poprawiono możliwości kolei na linii w kierunku Częstochowy. Zwiększenie bezpieczeństwa i niezawodności w transporcie towarów poprawi się dzięki modernizacji 4 przejazdów kolejowo-drogowych na linii kolejowej nr 70. W sumie w 2024 roku PLK zrealizują zadania utrzymaniowe za przeszło 17 mln zł netto.